prada
prada store in NY
טיפים לרכישת משקפי שמש יוקרתיים
אודות מותג פראדה
אתר פראדה 
 
מיוצ'ה פראדה
אודות פראדה
לא בכל תחום קיים קונצנזוס רחב לגבי מי הכי נחשב ונערץ בענף, אולם בעולם האופנה, זה עובד קצת אחרת, ולא תמצאו הרבה אנשים, שיעזו לקרוא תיגר על עיצוביה של מיוצ'ה פראדה , בעלת מותג האופנה האיטלקית - פראדה.

לפני שירשה מסבה, מריו פראדה, את חברת "האחים פראדה" האיטלקית, שנוסדה בשנת 1913 כעסק משפחתי במילאנו למוצרי עור, עץ, שנהב קריסטלים ותיקים, הייתה מיוצ'ה פראדה (59) ילדה טובה מילאנו.

מיוצ'ה שגדלה בבית שופע מותרות עם הורים מיושנים, ומחמירים טוענת כי הילדות שלה הייתה משעממת. בגיל 15 כמו בני נוער רבים בני מעמד הביניים הצטרפה מיוצ'ה למפלגה הקומוניסטית האיטלקית, רק בכדי להוכיח להוריה שהיא אידיאליסטית אמיתית, שבחרה מרצונה המודע להיות רדיקלית וחופשייה. רבות נאמר על הצטרפותה למפלגה הקומוניסטית, אך בשנות ה-60 היה זה בגדר דבר של מה בכך עבור אלפי איטלקים בני המעמד הבינוני. עם זאת בהפגנות נראתה מיוצ'ה מעט שונה מחבריה המהפכנים: היא סירבה להתייצב להפגנות בג'ינס והעדיפה עקבים ושמלות.

מאוחר יותר הפכה מיו'צה לפעילה בולטת בתנועה למען זכויות נשים במילאנו. בשנות העשרים לחייה, היא הספיקה לסיים בהצטיינות את לימודי הדוקטורט שלה בחוג למדעי המדינה באוניברסיטת מילאנו. אולם מיוצ'ה לא הסתפקה בתואר שרכשה בעמל רב ולמדה גם פנטומימה בתיאטרון פיקולו במילאנו, סתם ככה בשביל התחביב. מאז כאמור כבר עברו מים רבים בנהר ועולם האופנה נכבש ע"י מעצבת האופנה המשפיעה והחזקה ביותר כיום בעולם - הד"ר למדעי המדינה מיוצ'ה פראדה.

מיוצ'ה פראדה ידועה כפמיניסטית גדולה. בגיליון מרץ 2004 של מגזין 'הניו יורקר', פרסם מונולוג מרשים שלה תחת הכותרת "המעצבת". בראיון זה אמרה "כשהבגדים אינם חושפניים הם מעניקים חופש לחשוף את מוחך". עם מילה של קשה להתווכח, במיוחד לאור העובדה שהיא מחזיקה על כתפיה אימפריית על, המוערכת בסכום של למעלה מ- 1.4 מיליארד דולר, ונחשבת לאחת משלושים הנשים החזקות באירופה. באותו הראיון הוסיפה מיוצ'ה ואמרה: " אני לא רוצה שהנשים שלי יראו כמו קריקטורה, אומרים שהבגדים שלי חייבים להיות סקסיים. כן, אני מניחה שזה נכון. אבל בשבילי המטרה להיות סקסית בדרך שונה, וזה לא קל. למען האמת מה שמעניין אותי יותר ויותר הוא העיסוק באמיתי ובלא אמיתי. מהו יופי ומהו זיוף? אני תוהה אם עדיין אפשר להבחין".

מיוצ׳יה פראדה נחשבת לפרפקציוניסטית, המעורבת בכל פרט ופרט בעשייה המקצועית של בית האופנה שלה. בתצוגות הקולקציות שלה היא נוהגת לעבוד מאחורי הקלעים כאחרונת הסטייליסטיות. בראיון נוסף שקיימה סיפרה, כי היא מודעת לעובדה שמעטים מלקוחותיה קונים אותה מתוך הערכה לעיצובים ורבים יותר רוכשים את המותג פשוט בגלל שהוא מותג.

מיוצ׳ה כמו לא מעט נציגות דעת קהל אירופאיות, היא בת 59 ואפילו נראית בגילה. לטענת חבריה הקרובים מדובר באישה בעלת מראה טבעי פשוט וקלאסי, היא נטולת ניתוחים ואיפור קוסמטי, אינה מקפידה לצבוע את שערה המאפיר, ולעיתים קרובות נוהגת לאסוף את שערה כשהוא קשור כלאחר יד בקוקו. קו “פראדה” עצמו מתאפיין אף הוא בהעדר צבעוניות, במינימליזם, נינוחות, במין סוג של טבעיות יוקרתית אשר הפכו את פראדה לאהובה מאוד ביפן בארצות הברית וכמובן באירופה.

נעלי פלטפורמה-פראדה

בית פראדה שנוסד כחנות יוקרתית, הצליח כבר מראשיתו לעורר עניין רב בקרב חוגי האריסטוקרטיה האיטלקית. יש הטוענים שהעובדה שמריו פראדה, המייסד והבעלים של המותג, מונה לספק הרשמי של בית המלוכה האיטלקי, היא זאת שהזניקה אותו היישר לאור הזרקורים.

החנות הראשונה של פראדה נפתחה בפסאז׳ ויטוריו עמנואל, מאז ועד היום משמשת החנות, לחנות הדגל של המשפחה. החנות השנייה, נפתחה בוויה דל ספיגה, וגם היא בדומה לקודמתה משמשת עד היום כמרכז ההנהלה של החברה.

סיפור ההצלחה של המותג תפס תאוצה בתחילת שנות השבעים. מיוצ'ה של אותם הימים, היא סטודנטית שזה עתה סיימה את לימודיה, מזומנים לא ממש היו בכיסה, ובהחלטה משותפת הצטרפה לעבוד במפעל לתיקי העור של משפחתה. בשנת 1978 כשהייתה מיוצ'ה בת 29 בלבד הצטרפה לעסק המשפחתי, והזניקה את המותג האיטלקי לצמרת האופנה העולמית. בריאיון לניו יורקר סיפרה שההחלטה נבעה מצורך קיומי: "פשוט הייתי צריכה כסף". עם הצטרפותה של מיוצ'ה לחברה, השתנו חייה עד מאד. מיוצ'ה הוכרזה בצוואת סבה כיורשת של בית החרושת "האחים פראדה" והיא המשיכה לנהלו כמפעל תיקים לכל דבר.

לקח למיוצ'ה בדיוק עשור אחד להפוך את השם "האחים פראדה" למותג אופנה עולמי, שעומד בזכות עצמו. בתחילת הדרך, עוד נשארה מיוצ'ה נאמנה לערכי המותג, לא התרחקה מהמקורות והמשיכה לעצב תיקי עור, כשהמפורסם ביניהם הוא זה שהקנה לה שם בינלאומי כמעצבת על. התיק המפורסם היה תיק שחור עשוי בד ניילון של מצנחים. השמועה אודות התיק החדש והייחודי הצמיחה לה כנפיים, ובן לילה הפך התיק השחור בפרט, וכל ליין התיקים בכלל, להיות פריט חובה אצל מיטב דוגמניות העל ועורכות האופנה ברחבי העולם. תיק הניילון השחור היה בעצם רק יריית הפתיחה בהפיכתה של מיוצ'ה ליוצרת הטרנדים החדשה של עולם האופנה, ולמכתיבת השיק והסטייל הבינלאומי.

בשנת 1993 התרחבה חברת פראדה, והולידה את חברת הבת "מיו מיו" ("מיו מיו" הוא בעצם שם החיבה של מיוצ'ה). בית ׳מיו מיו׳, נולד כמין סוג אוונגארדי יותר של “פראדה” ויועד לעיצובי וינטג' בניחוח צעיר יותר מהליין הקלאסי וה"הוט- קוטורי" של החברה האם.

חנויות הרשת הן חובה לכל חובבי תחום הארכיטקטורה ועולם האופנה. הקונספט העיצוב של החנויות הוא עוד רעיון מבריק של אשת הברזל של האופנה. החנויות מעוצבות בקפדנות ונראות ספק מוזיאון, ספק גלריה, ספק חנות בגדים, כשהמטרה היא להגדיר מחדש את פעולת הקנייה ואת חווית הרכישה.

תיק יד מבית פראדה

ניחוחות בריח פראדה

“פראדה מן“, הבושם הראשון לגבר מבית “פראדה“, הושק בקיץ 2007 במילאנו, ביחד עם קו האופנה לאביב־קיץ 2007 . הבושם, פרי דמיונן של מיוצ׳ה פראדה ודניאל אנדריאה, מומחית הבישום של “פראדה“ והאחראית בין השאר על בשמי כריסטיאן דיור, לנקום וארמאני נרקח כמעין הפוך על הפוך מול הלוּק והמסרים שנראו בתצוגת האופנה. בעוד שבגדי הגברים בקולקציה שידרו פלסטיק, ניילון, וגם נינוחות מהסוג האורבני, ריח הבושם הגברי, שגם נתון במיכל עם מפוח בסגנון שנות ה־ 50 , שידר מסורת, שמרנות, ערכים של פעם. התפאורה של התצוגה הייתה לוחות דיגיטאליים ענקיים, ובהם דימויים ומסרים המתחלפים במחזוריות. כולם עוסקים במה שמעיק על הגבר העכשווי: פמיניזם, פנאטיות, אלימות, מטרו-סקסואליות, גידול ילדים, רכות, נשיות, יציאה מהארון, אבטלה, פגעי מזג אוויר, חייזרים, מלחמות גבול ואגו. לעומתם, הריח, תמהיל של כביסה רעננה וסבון גברי, מה שהיינו מכנים פעם ׳ריח של נקיון׳, כאילו בא להרגיע את כל הכאוס הזה, ולהגיד משהו חדש על הגבריות הישנה או, אם תרצו, משהו ישן על הגבריות החדשה. "ניסיתי לדמיין מה היה מוצא חן בעיניי אילו הייתי גבר, רבים שואלים אותי מה הייתה ההשראה או המוזה מאחורי עיצוב הבושם, אבל אני רק ידעתי מה אני אוהבת", אמרה גברת פראדה, "העובדה שכבר לא מצאתי משהו שאני אוהבת הביא אותי ליצור את הבושם הזה". פראדה זה שם נרדף לאופנת עלית. מדובר על שיא האלגנטיות, קלאסיקה ויוקרה. פראדה פונה בעיקר לעשירון העליון ובהחלט מעבירה את המסר דרך הבושם הזה. ומדובר בניסיון הראשון ומוצלח מאד של החברה לייצר בושם לגברים. הניחוח המרכזי של הבושם הינו אמבר. במקור מרכיב זה הופיע בגרסה הנשית שקדם את הגרסה הזו של הגברים. ההרמוניה הריחנית כוללת בין השאר: ברגמונט, מנדרינה, נרולי, גרניום, תפוז, מור, שמן זעפרן, פטצ'ולי. זה מתחיל בניחוח המרענן של פירות ההדר (מנדרין, תפוז וברגמונט) ומסתיים בארומה אוריינטלית מתקתקה ומעודנת של שאר התבלינים והמרכיבים. הכל במינון הנכון ובשילוב פשוט מושלם. הבושם עצמו מריח כמשהו יוקרתי ואיכותי, כמו סבון קרמי משובח.

החודש הושק הבושם לנשים מבית פראדה. שם הבושם "Infusion d’Iris" נובע מתהליך החליטה העתיק והממושך של ייצור הבשמים בעבר, ששימש להפקת התווים הרכים והרעננים מגבעול הקנה של צמח האירוס. באמצעות חזית הטכנולוגיה, מעניק בית פראדה פרשנות חדשה לתהליך, אשר במקור אורך בין 5-6 שנים, על מנת ליצור תוצאה השייכת לימינו אנו. בקבוק הזכוכית של הבושם "Infusion d’Iris" מהדהד עיצובם של בקבוקי הוינטאג’. באמצעות חיתוכים שקטים ומעודנים במיוחד, יוצר הבקבוק צללית מודרנית. אל הבקבוק מוצמדת טבלת מתכת הנושאת את הסמל ההיסטורי של משפחת פראדה אשר עוצב במקור בשנת 1913 ע"י סבה של מיוצ'ה. צבע האריזה ירוק חיוור המסמל את צבע קירות בתי האופנה של המותג. במרכז קופסת האריזה מוטבע הסמל ההיסטורי של המותג בכחול כהה שהוא הצבע של שקיות המותג בבתי האופנה. הסמל מוטבע בצד האריזה, כאילו בורח החוצה, מאחר ומדובר בסמל המזוהה עם אומנות איכותית ומסורת אשר גבולותיה נהדפים "עד הקצה", ובכך משקף את התאווה לחדשנות של בית האופנה.


Infusion d’Iris -בושם לאישה מבית פראדה

לבית “פראדה” 250 חנויות בעולם, כולן בבעלות מלאה, והן מפוזרות ב־ 65 ארצות. בשנת 2002 מכרו ברחבי העולם מוצרי “פראדה” בשני מיליארד דולר. מחצית מזה באירופה, 17 אחוז ביפן, 16 אחוז בארה“ב, 12 אחוז בשאר מדינות אסיה.